TSM & Booking.com: Learning by doing met nextOne

De zoektocht naar online alternatieven voor trainingen, bijscholingen en andere vormen van onderwijs is in de afgelopen periode in een stroomversnelling geraakt. Serious games lenen zich hier vanwege hun digitale karakter goed voor. Maar hoe werkt een serious game in de praktijk? We vroegen het Jeroen Sempel, docent Strategie en Financieel management aan de Universiteit Twente, die het concept van serious gaming al jaren in zijn eigen onderwijspraktijk toepast en Simenco-game nextOne al bij verschillende maatwerktrajecten heeft ingezet en begeleid.

Tastbare theorie
Twintig jaar geleden realiseerde Sempel zich dat de meeste studenten pas echt gemotiveerd raken om te leren als ze hun hoofd stoten en zich uitgedaagd voelen, of zelfs een beetje verloren. Om het beste in hen naar boven te halen, zetten hij daarom een toen heel innovatieve werkvorm in: de serious game.

“Voor de opleiding Technische bedrijfskunde hadden we een heel grote business game die we draaiden. Dat was voor de internettijd. Teams namen beslissingen en kwamen dan een floppie bij ons inleveren. Die lazen we in in het computersysteem en dan kwamen daar de cijfers van het volgende kwartaal uit. Die deelden we uit aan de teams en daarmee gingen ze weer aan de slag.”

In de huidige serious games worden weliswaar geen floppies meer gebruikt, maar de opzet is hetzelfde: deelnemers krijgen een praktisch probleem voorgelegd en ervaren de consequenties van keuzes die ze op basis hiervan maken. De anders abstracte theorie wordt tastbaar gemaakt en studenten raken gemotiveerd om te leren.

Ook de korte feedbackloops en het competitie-element zijn volgens Sempel krachtige kenmerken van serious games.

Doelgroep
Naast doceren aan de universiteit verzorgt Sempel maatwerkprogramma’s voor bedrijven, waarin hij serious games graag inzet. De keuze voor een serious game is sterk afhankelijk van de doelgroep en doelstellingen.

Als de doelgroep uit young potentials bestaat, die het vaak heel leuk vinden om uitgedaagd te worden en die wat speels zijn, en als het gaat om het ontwikkelen van integraal bedrijfskundige kennis, dus multidisciplinair en leren hoe alles met elkaar samenhangt, dan komt de werkvorm van business game al vrij snel naar voren. Maar bij een groep algemeen directeuren, zou ik er minder snel op uitkomen.”

nextOne is de Simenco-game die Sempel heeft ingezet in de maatwerkprogramma’s. De game richt zich op de smartphonewereld, een onderwerp waar iedereen tegenwoordig wel affiniteit mee heeft. Een element dat Sempel erg mooi vindt aan de game is dat de teams starten in een situatie waarin het er niet zo goed voor staat. Ook de scherpe afstelling noemt hij als pluspunt. Bij een goede beslissing loop je al gauw vooruit op de rest en bij een niet al te beste beslissing, is dit ook snel in de cijfers terug te zien.

Leren op afstand
Locatieonafhankelijk onderwijs is nu belangrijker dan ooit. De drempel om dingen digitaal te doen is lager. Voor makers van business games is hiermee volgens Sempel ook wel een structurele opportunity ontstaan die het landschap blijvend kan veranderen. Dit is nu al goed te merken aan zijn eigen lessen die hij nu digitaal verzorgt. De aandachtspanne van studenten is op deze manier korter en daardoor worden heel hoge eisen gesteld aan de levendigheid en interactiviteit van de lessen.

“Het is vooral in de voorbereiding heel hard werken. En dan is een business game die klaar is eigenlijk heel aantrekkelijk,” aldus Sempel.

Nieuwsarchief