Blog

Fontys en Simenco ontwikkelden samen vooruitstrevende onderwijsgame met topresultaat

Fontys Hogeschool Economie & Communicatie (FHEC) biedt zijn studenten al jaren inspirerend, uitdagend en hoogwaardig hoger beroepsonderwijs aan in allerlei vakgebieden. In combinatie met praktijkgericht onderzoek wil de onderwijsinstelling een waardevolle bijdrage leveren aan de samenleving. Het is dan ook geen verrassing dat juist hier het afgelopen jaar in samenwerking met Simenco een vooruitstrevende serious game is ontwikkeld. Een sales game die compleet is geïntegreerd in een hbo-module.

De uitdaging

Zoals op elke school is het bij Fontys Hogeschool Economie & Communicatie (FHEC) gebruikelijk om het curriculum van een opleiding regelmatig onder de loep te nemen. Vorig jaar was de hbo-opleiding Commerciële economie aan de beurt. Onderzoek onder het werkveld, studenten, alumni en docenten wees uit dat er behoefte was aan meer keuzevrijheid voor de student om zich te specialiseren in de thema’s Digital & Data, Sales & Accountmanagement, Branding & Communication of Conceptontwikkeling. En hiervoor is een goede basis, zowel theoretisch als praktisch, in de eerste twee jaar noodzakelijk. Om deze basis voor Sales & Accountmanagement te ontwikkelen was het de wens om studenten de welbekende sales funnel te laten ervaren, van begin tot eind. Maar dan wel op een veilige manier.

En hoe kan dat beter dan in een simulatie? Zo dacht Ernest van Wijk, docent Marketing & Sales aan FHEC in Eindhoven. “Samen met een team besloot hij dat een serious game de beste manier was om studenten van de module Sales & Accountmanagement klaar te stomen voor de b2b- en b2c-markt. Na jarenlange ervaring met een brede managementgame in een andere opleiding wist hij dat dit bij uitstek de manier was om studenten kennis te laten maken met het praktische deel van de saleswereld. Hij vertelt:
“Het voordeel van een simulatie is dat je heel gek kunt doen, maar het is toch heel veilig.”

De oplossing

Ernest en zijn collega’s gingen in gesprek met Nikola (mede-eigenaar van Simenco) en het traject werd opgestart. Met een groep studenten speelde de crew van de opleiding de bestaande game FinFun. Dit op finance gerichte spel zorgde ervoor dat studenten een goede basis legden voor het commercieel calculeren en dat beviel goed. Maar het kon uitgebreider. Er werd een projectgroep opgericht om de game verder te ontwerpen en volledig te integreren in de module. Uitgangspunt was dat alle eindtermen van de salesmodule in de game werden verwerkt.

Het team kwam eens in de twee weken samen met Simenco om de eindtermen grondig door te nemen en de game te ontwerpen. Uiteindelijk moest er een spel ontstaan, waarin online en offline elementen elkaar zouden aanvullen. De basis hiervoor waren twee bestaande Simenco-concepten: FinFun en CoffeeChallenge: Advanced finance. De verhaallijn en financiële elementen zouden deels worden behouden, maar de nieuwe game zou zich veel sterker richten op marketing en sales. En daarmee zou de game naadloos aansluiten op de eindtermen van de module.

De samenwerking met Simenco beviel uitstekend, vertelt Ernest:
“De kracht van Nikola en zijn team zit in het creatief denken met daarbij echt oog voor de uitgangspunten die wij hebben.”

Vóór de zomer van 2020 was de blauwdruk klaar en was het aan Simenco om te gaan programmeren. En na de zomer was de serious game CoffeeChallenge: Sales edition een feit.

De game CoffeeChallenge: Sales edition

De student begint individueel als barista en opent vervolgens in een team met medestudenten een koffiewinkel in het centrum van een stad. Nog een stap verder in de game begeeft het team zich op de b2b-markt. Alle onderdelen uit de sales funnel komen aan bod.
Studenten spelen de game en volgen daarnaast workshops en voeren opdrachten uit over onder andere SCRUM, het ontwerpen van een beursstand en het voeren van verkoopgesprekken. Op die manier ontwikkelen ze brede salesvaardigheden. Online en offline elementen zijn geïntegreerd in de game en leiden uiteindelijk tot een score die het eindcijfer vormt.

De pilot met 18 laatstejaarsstudenten werd gehouden in september. De feedback hiervan is verwerkt en in oktober ging de sales game voor het eerst live met 120 studenten. Dit beviel erg goed. Aan de planning is nog iets gesleuteld en in januari was het tijd voor de tweede ronde.

Na afloop hebben alle studenten een enquête ingevuld en de resultaten waren bijzonder goed. Met de ruime 8 die de game ontving, is Ernest erg tevreden:
“Dit resultaat is voor onze doelgroep heel hoog.”

De game is ook de docenten van de module goed bevallen. Omdat de toetsing volledig in het spel is verwerkt, is het veel rustiger. Er hoefden geen toetsen nagekeken te worden. Daarnaast viel het Ernest op dat hij veel meer zicht had op de studenten die de game speelden, dan op degenen die op een andere manier afstandsonderwijs volgden. Hij kon precies zien of iemand afwezig was en met een belletje gemakkelijk contact opnemen, zonder de rest van de groep te storen.

In hoeverre Simenco betrokken is bij de uitvoering van de game, is een keuze die je zelf maakt. Tijdens de game staan de docenten van Fontys er in ieder geval niet alleen voor. Ernest vertelt:
“De ondersteuning van Nikola is echt subliem. Hij is erbij voor de technische en functionele ondersteuning. Maar hij vindt het ook erg leuk om als studenten vastlopen, een belangrijke vraagbaak te zijn.”

Vooruitblik

De komende drie jaar zal de game nog volop gespeeld worden door studenten Commerciële economie. Dat is namelijk de licentieduur die FHEC met Simenco overeen is gekomen.

Ernest van Wijk wil andere onderwijsinstellingen adviseren om, net als hij, de implementatie van een game één keer groots aan te pakken, om zo bekend te raken met hoe het precies werkt. Daarna kunnen game-elementen makkelijk worden ingezet op kleinere schaal. Dat is hij zelf in de toekomst ook van plan.

De investering aan het begin van het traject was groot, maar uiteindelijk is dit Ernest alles meegevallen:
“Ik ben ervan overtuigd dat als je dit goed organiseert, je veel minder uren inzet van docenten vraagt. Daardoor is het onder de streep een uitermate kostenefficiënte werkwijze. Dat iets out of pocket kost, weegt in dit geval zeker op tegen de inzet die je intern bespaart.”