T-Challenge

T-Challenge is niet één enkel game, maar is een bibliotheek van gamesmodules. Middels deze bibliotheek van modules en gerelateerde content kan een docent met behulp van een ‘menukaart’ online een business game samenstellen dat op deze wijze aansluit op de gewenste competenties voor een bepaalde groep studenten. De docent heeft daarbij de rol van architect en is dus niet een aannemer die alles zelf nog moet bouwen. Vergelijk het met een auteur van een artikel en de samensteller van een reader. De docent is de samensteller van de reader.

Case

Studenten vormen in T-Challenge het managementteam van een frisdrankenfabriek met teleurstellende verkoopresultaten. De fabriek produceert en verkoopt ice tea en sportdrank. De taak van de studenten is om een succesvol bedrijf op te bouwen dat betere resultaten boekt dan de concurrerende fabrikanten, de andere teams binnen de business game. Binnen het management team heeft iedere student zijn eigen rol en verantwoordelijkheden binnen de afdelingen van het bedrijf. We onderscheiden hierin:

  • Marketing
  • Finance
  • HRM
  • Legal
  • Supply Chain Management (productie en inkoop & logistiek)

Daarnaast is er te kiezen voor een internationale component. De studenten nemen beslissingen op het gebied van (kost)prijs, salaris, introductie van nieuwe producten, promotiebudget, personeelsbeleid enzovoort, die er voor zorgen dat de uiteindelijke klant (consumenten verdeeld in 8 verschillende segmenten) en de directe klant (supermarkten) hún producten verkiezen boven die van de concurrenten. Tijdens de game zullen de studenten steeds de vinger aan de pols moeten houden: Kunnen ze klanten winnen en vasthouden? Kunnen ze grondstoffen scherper inkopen? Wat hebben de concurrenten bedacht in de strijd om klanten en medewerkers? En hoe reageren ze daar weer op? En maken zij nog een gezonde marge?

Uitvoering

De studenten spelen in teams van 2 tot 8 personen het management team. T-Challenge wordt in een aantal vooraf te bepalen spelronden gespeeld. Er is uiteraard sprake van een spannende competitie tussen de bedrijven. Uiteindelijk wint het team met de beste totale score.

Door de online opzet van de game is het voor de docent zeer eenvoudig om T-Challenge als facilitator te beheren.

Leerdoelen

Door het ontwerp van T-Challenge en de daaruit voortkomende toepassingen is de lijst van mogelijke leerdoelen zeer uitgebreid. Hieronder een niet uitputtende opsomming:

  • Horizonverbreding, dingen in een context weten te plaatsen
  • Bewustwording van aspecten uit de dagelijkse praktijk
  • Integratie van het geleerde
  • Rode draad in een leertraject
  • Strategiebepaling
  • Klantgerichtheid
  • Financieel management
  • Kwaliteits- en resultaatgerichtheid
  • Ondernemerschap
  • Crisismanagement
  • Teamwork en samenwerking
  • Communicatie
  • Besluitvorming

 

Talen en aanpassingen

T-Challenge is een online game dat in verschillende ronden gespeeld wordt. Door de modulaire opbouw stemt u de game helemaal af op de opleidingsbehoeften van de studenten. T-Challenge is zowel beschikbaar in het Engels als in het Nederlands.

 

Vragen?

Wij staan u graag te woord

Contact